Váš prohlížeč není podporovaný - stránky se nemusí zobrazit správně. Použijte podporovaný prohlížeč.
 

mlinha1 

Krása je v oku toho, kdo ji vnímá- diplomová práce zaměřená na retuš

39 fotek 9 videí prosinec 2010 až březen 2011 - zobrazení 39 komentářů
Vzhledem k tomu, že fotím a samozřejmě i retušuji, sama v sobě někdy hledám tu únosnou mez (nejsem příznivcem přílišné retuše pro běžný portrét a už vůbec ne rozostřování pleti), co ještě retušovat a co už nikoli.Někdo zastává pravidlo méně je více, někdo udělá s portrétovaného plastikovou figurínu. Už jsem měla i nesouhlas se zákaznicí, která chtěla vyretušovat víc, než jsem považovala já za nutné- tedy každý má tu hranici jinde. Jindy se mi při focení tabla stalo, že jsem měla od jedné slečny zajímavý požadavek, že si nestihla dojít na umělé nehty a ať jí je udělám digitálně- tehdy jsem si položila otázku, co je vlastně to zavrhované lhaní ve fotografii?

Programy na úpravu fotek jsou často očerňovány širokou veřejností z matení diváků, kteří si nemohou být jisti autentičností fotografií.... ale kde je tedy pravda? Umělé nehty ve skutečnosti? Nebo umělé nehty digitálně? Vždyť i to, že si žena "nahodí" makeup, stíny, natočí rovné vlasy a namaluje řasy je vlastně lhaní, tak normálně nevypadá. A co potom pushup podprsenky, umělé řasy, barvení vlasů .... a jde se jít ještě dál: např. plastická chirurgie. Čím víc se nad tím zamýšlím, tím více se přikláním k názoru, že práce na fotkách, na jejich idealizaci a zlepšení vlastně jen odráží naše touhy a představy o dokonalé podobě portrétovaného člověka. Co jsou ty touhy? To dokonalé? Genetický obraz dokonalosti (co považujeme za přitažlivé- většinou podvědomě spojeno se sexualitou a plodností) a hlavně zdraví. Když jsme zdraví, máme krásnou pleť, lesklé vlasy, zářivé oči... Nikdo nechce na fotce vypadat špatně a když je možnost realitu popostrčit, většina po ní sáhne. Jak už jsem se zmiňovala, tyto úpravy jsou širokou veřejností většinou zavrhovány... ale jen do té doby, než jim stejnou úpravu někdo nenabídne- tehdy se valná většina nechá polapit vidinou krásného idealizovaného já - prezentovatelnou fotkou, před kterou by diváci opěvovali krásu (a vitalitu) portrétovaného.

Začala jsem pročítat knihy Dějiny krásy a Dějiny ošklivosti od Umberta Eca (a jinou literaturu, články a diskuze zabývající se touto problematikou- i z oblasti andragogiky, antropologie), abych zjistila, jak bylo v průběhu věků na lidskou krásu a estetiku lidského obličeje nazíráno. Zatím jsem se dopátrala k všeobecnému názoru, že odjakživa měli umělci při zobrazování člověka tendenci idealizovat. Zobrazit člověka jak je vnímán, ne jak vypadá. Vždy bylo zobrazení podmíněno pocitem s toho určitého člověka a náklonností k němu.

Další obhajoba retuše je ta, že s příchodem digitální fotografie a obrovského rozlišení se na člověka díváme víc "zblízka", jakoby se díváme více do jeho soukromí, vidíme nedokonalosti, které v běžném životě nevidíme, nevnímáme... Pokud se k tomu přidá špatné nelichotící nasvícení, pleť na fotce vnímáme jako horší, než ve skutečnosti. Proto se někdy jisté retuši nevyhneme. Co se týká časopisového „tuningu“ pleti a vůbec člověka, to už je jiná kapitola. Ale dopátrala jsem se k myšlence, že i když hodně lidí veřejně hlásá, že s tímto počínáním nesouhlasí, vnitřně potřebují vzhlížet k dokonalému obrazu člověka, tedy vlastně netouží vidět pravou podobu modelek, ale dokonalost, ke které se upínají (dokazuje to mnoho článků a studií).

Proto jsem se pustila do této práce, kdy jsem nafotila portréty těchto tří slečen a postupně jsem retušovala od základního vymizení největších nedokonalostí, přes retuš vlasů vlásek po vlásku, lokální a plošné rozjasňování a tím optické "vyhlazení" pleti, digitální manikúru, až po aplikování filtru high pass, kdy jsem použila jen dokonalou úroveň struktury pleti. Troufám si říct, že mít na focení kadeřnici a vizážistku, dostali bychom se skoro na konec mých úprav a retuš by byla už jen minimální. První úpravy jsou vhodné pro běžné prezentování fotografií- poslední úpravy už by byly vhodné jen pro reklamní a podobné účely- kdy nejde o portrétovaného, ale o produkt. Postupem úprav se člověk mění, sami si můžete zvolit svoji únosnou míru retuše. Nutno podotknout, že se ale samozřejmě na této práci odráželo mé subjektivní vnímání té určité dívky a ač jsem retuše opravdu přehnala a dostala se v nich tak daleko, jak ještě nikdy -a šlo by to ještě dál- jiný by postupoval jinak a výsledek by byl také odlišný (zde bych chtěla zdůraznit, že jsem se nechtěla pouštět do amatérských úprav pomocí rozostření pleti, snažila jsem se pracovat profesionálně- tedy zachovat strukturu pleti. Je to vlastně velmi detailní ruční práce, kdy člověk- zejména při rozjasňování obličeje musí znát, jak se chová světlo- tedy jsem využila zkušenosti z kresby a malby portrétů- v tomto to byla práce velmi podobná). Je to vlastně taková moje vlastní idealizace dotyčného a Vám jen předkládám výsledek u kterého si můžete zvolit to, co ještě uznáte za vhodné a co ne.

Samozřejmě by šlo v programu slečny barevně nalíčit- ale až do těchto úprav jsem se pouštět nechtěla- líčení člověka změní- a to by už příliš zkreslovalo můj záměr- udělat přirozené dokonalé alter ego každé portrétované, bez přibarvování, zvětšování či zmenšování objemů (nepočítejme modelaci účesu) apod. Nešlo o to vytvořit dokonalý portrét fiktivní osoby, nýbrž dokonalý portrét vyfocené.

Animace postupuje tak, že se změní jedna úprava v druhou a pak ještě probleskne fotka minulá pro ujasnění si, co že se vlastně měnilo. Některé úpravy nejsou v tomto rozlišení patrné, proto další video je výřezem detailu obličeje, abyste mohli posoudit i takové změny, jako strukturu pleti apod. Poslední video zachycuje rychlou změnu k nejvíce zasáhnuté fotografii a zase zpět k výchozí.

Pak jsem vložila i fáze úprav- všechny fotografie jak postupovala proměna.

Budu ráda za podnětnou diskuzi k tématu
reklama

Komentáře

přidat komentář

Rajce.net je největší česká sociální síť
zaměřená na sdílení fotografií a videí.

Nabízí neomezený prostor zdarma, snadnou a rychlou výrobu fotoknih i jiných fotoproduktů.

Partneři

Visa Mastercard Maestro American Express Visa Electron